Wednesday, June 24, 2009

Sedikit Informasi Yang Menarik Minat Saya



Informasi ini saya dapat di salah sebuah web. Jadi saya copy 100 % untuk tujuan bacan dan rujukan. Gambar ini sahaja dari saya.

Industri ternakan ayam turkey/piru secara komersil di Malaysia bermula semenjak disember 1988. Pada tahun pertama perternakan ayam turkey/piru Pusat Penternakan Unggas, telah membeli 390 biji telur ayam turkey/piru. Sebanyak 320 ekor anak ayam turkey/piru telah ditetaskan. Pada bulan november 1989 , pusat ini telah mengimport baka ayam turkey/piru(British United Turkey) dari England dan mulai bertelur pada julai 1990. Ayam turkey/piru tempatan (Local Bronze) adalah baka yang paling dikenali dan banyak terdapat di Malaysia. Baka import seperti British United Turkey dari England, Betiboul dan Betina diimport dari France adalah di antara baka baru yang telah di import oleh pihak MARDI dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar untuk tujuan penyelidikkan , pembangunan dan promosi.

Ayam turkey/piru komersial telah menunjukkan performa yang baik malahan dapat menambat citarasa pelbagai kaum di Malaysia. Teknologi pemeliharaan dan pengurusan ayam turkey/piru komersial dari jenis baka Betiboul dan British United Turkey. Ayam turkey/piru juga berpontensi di ternak untuk di eksport ke Singapura dan Negara Timur Tengah.

No comments:

Post a Comment