Tuesday, June 23, 2009

Ayam Piru/Turkey/Belanda

Ayam Piru panggilan orang utara. Macam mana nak start nak bela ayam piru ini sebenarnya dari adik ipar saya. Mula-mula dulu beli 2 ekor sahaja. Dapat sepasang. Sekarang ini umur dah 6 bulan. Sebab masa beli hari itu dalam bulan januari 2009. Masa itu umur anak ayam piru itu dalam umur 2 ke 3 minggu.

Bagaimana nak jaga ayam piru ini?
Sebenarnya kalau tahu macam mana nak jaga , kira senang nak bela ayam piru ini. Musuh utama penyakit ayam piru ini adalah penyakit puru. Bila kena ayam piru ini boleh mati. Tapi kalau tau jaga dan ubatnya, ayam ini kira selamat. Penyakit puru ini datang dari seekor nyamuk sahaja.

Bulan March 2009?
Bila tengok dua ekor ayam piru yang sihat ini , rasa teruja nak buat ayam piru ini cara besar-besaran ( niat dulu). Masa itu booking 64 ekor dari Sifu ( abang Hashim) tapi nak dapat ambil masa 2 bulan. Semangat tengah berkobar-kobar ni, tak tahan nak tunggu lama. Tiba-tiba adik ipar saya kata abang Jimmy Shanley ( Jimmy sorry pakai nama hang dalam blog ni) ada bela ayam piru. Saya , adik ipar saya dan bapa mentua turun kat Ipoh pergi ambik anak ayam piru umur dalam 1 ke 2 bulan. Semangat punya fasal, dekat 2 jam lebih maka berlabuh 19 ekor ayam piru di Kuala Ketil Kedah.

Sekarang umur ayam piru dalam 4 ke 5 bulan dah sekrang ini. nanti saya akan masuk gambar ayam piru dalm blog seterusnya.

No comments:

Post a Comment